Nośność opony i
dopuszczalna prędkość obowiązują tylko w
przypadku napompowania opon na zimno do nominalnego ciśnienia,
istotne jest zatem przestrzeganie zaleceń producenta
opon dotyczących ciśnienia powietrza w oponie, a ciśnienie
powinno być dostosowane do rzeczywistego obciążenia
pojazdu. |
|
Zależność
żywotności opony od ciśnienia |
Zbyt wysokie lub
zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie powoduje
nieregularne zużycie bieżnika, prowadzi również do
przedwczesnego ich zużycia.
Ciśnienie powietrza w oponie podczas eksploatacji
pojazdu powinno być sprawdzane na zimno regularnie co
dwa tygodnie - szczególnie przed dłuższymi podróżami. |
Jak często kontrolować ciśnienie w oponach:
Ciśnienie należy kontrolować nie rzadziej niż raz na
trzy tygodnie, a w razie niepokojących objawów częściej.
Dodatkowo ciśnienie powinniśmy sprawdzać przed każdym
wyjazdem w daleką drogę oraz gdy przewiduje się jazdę z
pełnym obciążeniem. W przypadku pełnego obciążenia
powinniśmy stosować ciśnienie zalecane przez producenta
pojazdu. Informacja nt. prawidłowego ciśnienia najczęściej
podana jest na specjalnej naklejce umieszczonej na boku
drzwi lub na klapce wlewu paliwa.
Kiedy wymieniać opony:
Polskie prawo dopuszcza eksploatowanie opony, których rowki
na całym obwodzie i na całej szerokości czoła bieżnika
mają głębokość mierzoną w najgłębszym miejscu rowków
większą niż 1,6 mm. Opony zaopatrzone są w tak zwany
wskaźnik zużycia bieżnika. Jest to występ o wysokości
1,6 mm na dnie rowków występujący co najmniej w sześciu
miejscach na obwodzie opony i na całej jej szerokości. Po
starciu rzeźby bieżnika do wysokości tych występów
zaczynają się one również ścierać. Początek ścierania
się występów jest sygnałem do wymiany opony. Występy możemy
odnaleźć dzięki umieszczonym na boku opony wytłoczonym
literom TWI (Tread Wear Indicator).
Wyważanie kół:
W przypadku wyważania mówimy o wyważaniu kół ponieważ
wyważane są jego poszczególne elementy składowe tj.:
opona, tarcza i obręcz. Niewyważenie tych elementów może
wynikać z niedokładności ich produkcji lub być
spowodowane uszkodzeniem któregoś z tych elementów np.
poprzez najechanie z dużą prędkością na krawężnik. W
przypadku niewyważenia opony w czasie jazdy może być
wyczuwalne tzw. "bicie koła" lub inne wibracje które
mogą przenosić się na kierownicę powodując jej drgania.
Opona cięższą częścią obwodu uderza o drogę. W
miejscach tych bieżnik będzie zużywał się o wiele
szybciej. Niewyważenie (statyczne i dynamiczne) likwiduje
się wyważając koła na specjalnej wyważarce
samochodowej. W tym celu montuje się na obręczy koła ciężarki
ołowiane z odpowiednimi zaczepami lub specjalne ciężarki
klejone. Niewyważenie kół naraża nas na brak komfortu
jazdy oraz na przedwczesne zużycie elementów zawieszenia,
elementów układu kierowniczego, łożysk i oczywiście
opon. |